fredag 28 september 2012

Blir det mer intervaller i vinter?


En vilodag som denna får man väl helt enkelt istället läsa om träning, eller borde man kanske fokusera på något helt annat?! I alla fall har det de senaste dagarna (längre än så? jag är kanske bara sent ute?) diskuterats en del om Reverse Periodisation på olika träningsbloggar och det låter lite intressant. Om jag förstått det rätt är att efter man nått en viss grund i sin träning ska fokusera mer på intervaller än distans för att bli uthålligare. Låter kanske lite bakvänt, men ändå - kan man inte springa fort en kort period kan man väl inte räkna med att man kan göra det en längre period på tävling? Och brukar det inte vara så att när man väl tävlar så kan man helt plötsigt hålla den där höga farten under en rätt lång tid även om man innan tävling endast testat den under kortare tider i intervallform. Så, nu får vi se - blir det mer intervaller i vinter?

Annars går mycket träningsläsningstid just nu åt till böcker som berör funktionell träning och atletisk hållning såsom boken om MAQ (Muscle Action Quality). Och precis när jag skriver detta noterar jag hur jag sitter i en väldigt felaktig postion lätt framåtböjd vid datorn... Med andra ord har jag en hel del kvar att lära mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar