fredag 12 oktober 2012

Orienteringsanalys med Garmin

Nu såg jag inte gårdagens avsnitt av Plus där de skulle utvärdera olika löpar-appar och jämföra med Garmin. Om jag förstod det rätt förlorade Garmin. Men så som jag främst använder Garmin tycker jag ändå att den fungerar väldigt bra; avrundar i stort sett alltid träningstid till närmaste minut kanske till och med till en jämm femminutare och sträckan noteras oftast i närmaste jämna 500m. Och så är Garmin framförallt mycket bra när man ska analysera sina orienteringslopp.

Med hjälp av programmet Quickroute sätter man samman sitt GPS-spår (extraherar en tcx. fil ur TrainingCenter) med en inscannad karta (alternativt använda Google Earth på något sätt; har inte testat detta). Dessutom kan man numera även få sina sträcktider mellan kontrollerna via en inbyggd funktion som hämtar från Winsplits.

Dock är det väl inte riktigt varje gång jag har orienterat som jag scannar in karta och matchar mot GPS:en men nu har jag fått tummen ur och lagt in både 25-manna och 25-mannakorten.

25-manna

På fredag kväll fick jag reda på att jag istället för en förstasträcka i 3e-laget skulle springa 3e-sträckan i 2a-laget vilket innebär en tekniskt enklare orienteringsbana. Med andra ord mycket stiglöpning och däremellan kontrolltagning i emellanåt mycket tekniska partier. Gick bra de första fyra kontrollerna men sedan blev det tyvärr en 2-minutare. Som man kan se på klippet nedan gled jag rätt tätt förbi kontrollen när jag kom upp på höjden första gången. Var lite stressad och fortsatte osäkert längre in på höjden. Gjorde ett varv, insåg att jag var för långt bort. Tog mig tillbaka till där jag kom upp först och ser då kontrollen. Ett par fula ord och så vidare på stig mot nästa kontroll. Tyvärr gör jag ytterligare en minut på 6:an och dryga 30 sek på 7:an så inte mitt bästa lopp i karriären. Men ett okej 25-mannalopp och resten av laget var ju grymma så i slutändan gjorde min 2-minutare inte så mycket. Men när jag ser klippet såhär efteråt känns den grymt frustrerande...


25-mannakorten

På söndagen var det mycket mer orientering och endast mycket lite löpning på stig. Mycket trötta ben och lite trött huvud gjorde att det blev några små svängar extra och så en lite större sväng som kan ses nedan. Jag bara undrar hur jag lyckades med detta, jag kan helt enkelt inte tittat på kompassen eller? Tog fel på stenarna och fick för mig att det var lite tätt (grönt på kartan) även bakom den vänstra och drog igenom där och upp på höjden. Hur jag kunde missa alla småstenar är också imponerade. Men någonstans hade jag ändå känsla för åt vilket håll jag drog snett och styrde upp det ganska snabbt. Beräknad bomtid ca 1:30 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar