onsdag 31 oktober 2012

Säsong 2011/2012 i siffor

Då var det dags för summering av säsongen 2011/2012. Vilket inte är de roligaste siffrorna men det bör göras varje år för att försöka reda ut var som varit bra och vad som varit mindre bra.

Allt sedan elitsatsning på orientering i juniorålder fram till knäskada i maj 2005 motsvarade en säsong alltid 1 nov till 31 okt och jag har helt enkelt fortsatt med detta upplägg sedan dess. I nedanstående diagram visas timmar per år. Notera att 2010 endast är 10 månader då jag var sjuk mer eller mindre hela nov-dec 2009 och inte tränade alls.


Sedan är kanske inte bara antalet timmar så intressant utan jag följer även upp antal tid som är löpning (orientering, löpning asfalt, löpning stig och löpning löpband) men också antalet vilo/sjuk/skadedagar per år.

Löpning har stadigt gått upp efter knäskadan, från 40 timmar (2006/2007) till 120 timmar (2010/2011) men har i år tyvärr gått tillbaka till ca 80 timmar. Detta beroende på löparknät som höll mig nästan helt ifrån löpning nov-jan.

Sjukdagar ligger konstant på ca 40-50 dagar per år. Notera att det inte alltid är värre än lättare förkylning, men i vilket fall något som gör att jag inte kan träna som planerat. Har försökt att få ned denna siffra men det är svårt. Och vilodagar ligger runt 100 st på ett på år.

Detta gör att jag tränar ca 200 dagar på ett år och då blir det alltså ca 1 timme i snitt de dagar jag tränar.

Vad är då målet för nästa säsong?! Jag vet verkligen inte, tror aldrig jag har varit så vag i mina funderingar. Orientering känns allt mera som en kul grej att göra lite då och då, å andra sidan går SM i hemmaterräng nästa år och det vore väl kul att springa? Men vill jag lägga ner den tiden som krävs? Satsa mer på löpning istället? Eller helt enkelt gå inte för upplevelsen, så många pass som möjligt på Bohusleden och liknande toppat med några långa pass i fjällmiljö? Tror jag får använda även november månad till att fundera...

Några självklarheter är dock att jag vill hålla mig så frisk som möjligt och naturligtvis skadefri. Detta innebär mer rörlighetsträning och underhåll av knä och höfter. I år kommer jag ha hjälp av min pt, framförallt när det gäller styrketräningen men också för balansering av träning. Och i rena siffror är drömmen att konsekvent hålla 5 timmar/vecka och därmed sluta på ca 250 timmar träning och av detta helst närmare 150 timmar springandes.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar